Personvernerklæring

1 Innledning

Skanlab AS (“vi”) er opptatt av at du skal ha tillit til oss og hvordan vi behandler dine personopplysninger. I denne personvernerklæringen forklarer vi derfor hvorfor vi samler inn informasjon om deg, hvordan vi bruker denne informasjonen og hvordan vi tar hensyn til ditt personvern.
Personopplysninger er opplysninger og vurderinger som kan knyttes til en identifiserbar enkeltperson. Dette kan for eksempel være navn og kontaktinformasjon, kjøpshistorikk eller informasjon om interesser.
Bruk av personopplysninger må følge personopplysningsloven. Vi, som behandlingsansvarlig, vil sørge for at vi bruker personopplysninger om deg i samsvar med lovens regler.

2 Hvilke personopplysninger har vi om deg

Avhengig av hvilken informasjon du gir oss, hvordan du bruker våre tjenester, og hvilke tillatelser du gir oss, har vi disse opplysningene om deg:
• Opplysninger om deg: Informasjon du oppgir når du tar kontakt med oss, som navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse.
• Kjøpsinformasjon: Informasjon vi får når du kjøper varer og/eller tjenester fra oss, som hva du har kjøpt og betalingsmetode (f.eks. Faktura). Denne informasjonen er vi pliktet til å lagre i 10 år grunnet ISO-sertifisering.
• Kommunikasjon: Informasjon du gir oss når du har kontakt med oss, som eposter sendt mellom oss.
• Profileringsopplysninger: Informasjon basert på opplysningene nevnt ovenfor vi har om deg, som dine preferanser og interesser og hvilke demografiske grupper du tilhører, med mindre du har motsatt deg dette.

3 Hva bruker vi personopplysningene til

Vi bruker personopplysningene dine til følgende formål:
1. Tilby varer og tjenester: Vi bruker opplysninger for å gi deg informasjon om komplementerende behandlingsutstyr til det du bruker fra før.
2. Kundeservice: Vi lagrer opplysninger som du gir dersom du har kontakt med oss for å yte service og administrere ditt kundeforhold.
3. Statistikk: Vi utarbeider statistikk og kartlegger markedstrender for å forbedre og videreutvikle våre produkter og tjenester. Så langt det er mulig gjør vi dette med anonyme opplysninger, uten at vi vet at informasjonen er knyttet spesifikt til deg.
4. Markedsføring: Vi bruker din kontaktinformasjon (f.eks. telefonnummer og epostadresse) til å sende deg anbefalinger og informasjon om vårt behandlingsutstyr, fremtidige kurs og oppfølgingsmøter. Vi kan bruke profileringsopplysninger for å gjøre anbefalingene og informasjonen mest mulig relevant for deg, med mindre du har motsatt deg dette.

Det rettslige grunnlaget for formål 1, 2 og 3 er vår berettigede interesse i å kunne tilby, videreutvikle og markedsføre våre tjenester.
Det rettslige grunnlaget for formål 2 er for å ivareta vår kontrakt med deg.
Det rettslige grunnlaget for formål 4 kan også være ditt samtykke, dersom du har gitt oss dette. Det kan være nødvendig for å sende deg markedsføring dersom du ikke lenger har kundeforhold til oss.

4 Hvem deler vi personopplysninger med

Vi deler personopplysninger med vår leverandør ved reparasjon av behandlingsutstyr evt med vår leverandør av betalingstjeneste ved kjøp av behandlingsutstyr på leasing.

5 Hvor lenge lagrer vi personopplysninger

Vi lagrer opplysninger om deg, kun så lenge det er nødvendig for å oppnå formålet de ble innhentet for, eller dersom vi er pålagt å lagre opplysningene. Opplysningene vil slettes eller anonymiseres når de ikke lengre er nødvendige for å oppnå formålet. Under er en oversikt over hvor lenge vi lagrer dine opplysninger:
• Kjøpsinformasjon: Hvis du har et kundeforhold til oss, lagrer vi kjøpshistorikken din (oversikt over hvilke behandlingsutstyr, servicer, og andre kjøp du har gjort hos oss. Vi lagrer transaksjoner og betalingsinformasjon i 10 år grunnet ISO-Sertifisering og 5 år i henhold til bokføringsloven.
• Kommunikasjon: Vi lagrer kommunikasjon med våre kunder i tre år, med mindre vi trenger å lagre det lenger, f.eks. i forbindelse med klager eller krav.

6 Dine rettigheter

Du kan ha rett til å be oss å:
• Gi deg ytterligere informasjon om hvordan vi behandler dine personopplysninger.
• Gi deg en kopi av personopplysninger om deg.
• Oppdatere dine personopplysninger.
• Slette opplysninger som vi ikke lengre har grunnlag til å oppbevare.
• Begrense eller stoppe behandlingen av dine opplysninger
• Motsette deg automatiske individuelle avgjørelser, inkludert profilering.
• Gi deg opplysninger du har gitt til oss i en strukturert, alminnelig anvendt og maskinlesbart format, eller der det er teknisk mulig, be oss om å overføre disse til en annen virksomhet.
• Trekke tilbake eventuelle samtykker du har gitt oss.

Vær klar over at det finnes begrensninger i disse rettighetene. Ta gjerne kontakt med oss hvis du vil ha mer informasjon om dette.
Hvis du mener at vi behandler personopplysninger i strid med personopplysningsloven, har du rett til å klage til Datatilsynet. Før du eventuelt gjør dette, vil vi gjerne at du kontakter oss slik at vi kan besvare dine spørsmål eller oppklare eventuelle misforståelser.

7 Cookies

Vi bruker cookies på våre nettsider for å sikre funksjonalitet på nettsiden, analysere nettrafikk og se hvilke områder på vårt nettsted du har besøkt. Vennligst les vår cookiepolicy for mer informasjon.

8 Endringer i personvernerklæringen

Vi vil kunne oppdatere personvernerklæringen fra tid til annen. Du vil få beskjed om endringer av betydning. Du vil alltid finne siste versjon av vår personvernerklæring på nettsiden.

9 Kontaktinformasjon
Hvis du ønsker å komme i kontakt med oss, kan du benytte følgende kontaktinformasjon:

Kontaktperson/GDPR-ansvarlig: Runar Seth Skauen
Telefonnummer: 973 00 656
E-postadresse: runar.skauen@skanlab.no
Adresse: Stadionveien 29, 1671 Kråkerøy